Я - вчитель зарубіжної літератури

КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ 5-11 КЛАСІВ  ІЗ ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУРИ

       Оцінювання навчальних досягнень учнів основної школи здійснюється за 12-бальною шкалою (відповідно до наказу МОН України від 21.08.2013 № 1222 «Про затвердження орієнтовних вимог оцінювання навчальних досягнень учнів із базових дисциплін у системі загальної середньої освіти»).

     Відповідно до ступеня оволодіння знаннями і способами діяльності виокремлюються чотири рівні навчальних досягнень учнів: початковий, середній, достатній, високий.

     Оцінювання здійснюється у процесі повсякденного вивчення результатів навчальної роботи учнів, а також за результатами перевірки навчальних досягнень учнів: усної (індивідуальне, групове, фронтальне опитування), письмової (самостійна робота, контрольна робота, тематична контрольна робота, тестування, та ін.).

       Оцінювання навчальних досягнень учнів старшої школи здійснюється за 12-бальною системою(шкалою), відповідно до наказу МОН України від 13.04.2011 № 329«Про затвердження Критеріїв оцінювання навчальних досягнень учнів (вихованців) у системі загальної середньої освіти».

 КРИТЕРІЇ ОЦІНЮВАННЯ НАВЧАЛЬНИХ ДОСЯГНЕНЬ УЧНІВ З УКРАЇНСЬКОЇ ТА ЗАРУБІЖНОЇ ЛІТЕРАТУР І ЛІТЕРАТУР НАЦІОНАЛЬНИХ МЕНШИН У СИСТЕМІ ЗАГАЛЬНОЇ ОСВІТИ

Головною метою вивчення предметів „Українська література", „Зарубіжна література", „Літератури національних меншин" в загальноосвітній школі є залучення учнів до найвищих досягнень національної та світової літератури і культури, національних і загальнолюдських духовних цінностей, розвиток творчих здібностей учнів, виховання в них естетичного смаку, високої читацької та загальної культури, вироблення вмінь самостійно ознайомлюватися зі зразками мистецтва слова, свідомо сприймати втілені в них естетичні й духовні цінності.

Для досягнення цієї мети слід вирішувати такі основні завдання:

• формувати в учнів уявлення про художню літературу як мистецтво слова, важливу складову системи мистецтв і духовної культури українського та інших народів світу;

•  виховувати повагу до духовних скарбів українського народу та всього людства, расову, етнічну, соціальну, гендерну, релігійну, індивідуальну толерантність одночасно з принциповим нонконформізмом, здатністю формувати, формулювати й активно відстоювати власну точку зору, свою систему життєвих цінностей і пріоритетів, прагнення мати ніким не нав'язане світобачення, не бути об'єктом маніпуляцій, зберігати й примножувати кращі національні традиції, не сприймати культу сили й переваги матеріальних цінностей над духовними;

• навчати школярів сукупності відомостей про вершинні явища українського та світового літературного процесу, загальні закономірності його перебігу від найдавніших часів до сьогодення;

• давати школярам оптимальний обсяг літературознавчих понять і термінів, потрібних для повноцінного аналізу й інтерпретації художніх текстів, розуміння головних закономірностей перебігу літературного процесу;

•  відпрацьовувати з учнями вміння й навички аналізу й інтерпретації художнього тексту, здатність сприймати його з урахуванням задуму й стилю автора, бачити кожен конкретний твір у літературному, культурному та історичному контекстах;

• навчати школярів визначати національну своєрідність і загальнолюдську значущість літературних творів, у тому числі шляхом зіставлення зі зразками різних національних літератур та різних видів мистецтв;

• розвивати усне й писемне мовлення школярів, їхнє мислення (образне, асоціативне, абстрактне, логічне тощо);

• формувати в учнів потребу в читанні літературних творів, здатність насолоджуватися мистецтвом слова, засвоювати духовно-естетичний потенціал художньої літератури, реалізувати його у власному житті;

•   відпрацьовувати навички розрізнення явищ елітарної та масової культури;

•   прищеплювати школярам високий естетичний смак.

Об'єктом вивчення в курсах української та зарубіжної літератури та літератур національних меншин є художній твір, його естетична природа та духовно-етична сутність. Аналіз та інтерпретація літературного твору мають спиратися на ґрунтовне знання тексту, докладний розгляд ключових епізодів, доречне цитування, виразне читання окремих творів або їх фрагментів тощо. Теоретичні аспекти вивчення твору при цьому слід розглядати не як самоціль, а як один із засобів визначення своєрідності його поетики. На уроках зарубіжної літератури працювати з літературними творами, перекладеними українською мовою, а за умови готовності школярів - мовою оригіналу.

Моніторинг і оцінювання результативності навчання належать до найважливіших аспектів навчального процесу і значною мірою визначають його якість. На уроках літератури домінантною формою навчання і здійснення контролю за досягнутими результатами є діалог, який відбувається на всіх етапах навчальної діяльності і до якого учнів залучає вчитель, спонукаючи розмірковувати, робити узагальнення і висновки, висловлювати власні думки, оцінювати. Під час такого оцінювання обов'язковим має стати контроль за прочитанням кожним учнем програмових творів, визначення рівня засвоєння їхнього змісту та вироблення вмінь і навичок їхнього аналізу й інтерпретації, перевірка виконання усних і письмових робіт.

Оцінювання навчальних досягнень учнів з української та зарубіжної літератури та літератур національних меншин має здійснюватися за такими критеріями:

Рівні навчальних

досягнень                   Бали    Критерії оцінювання навчальних  досягнень       учнів                       

I. Початковий       1    Учень (учениця) на елементарному рівні відтворює матеріал, називаючи окремий літературний факт або явище (автора й назву твору, окремих літературних персонажів тощо)

                                  2    Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і може відтворити фрагмент із нього окремим реченням (називає окремі факти з життя та творчості письменника, головних персонажів твору, упізнає за описом окремого персонажа твору, упізнає, з якого твору взято уривок тощо)

                                 3  Учень (учениця) розуміє навчальний матеріал і за допомогою вчителя дає відповідь у формі висловлювання (відтворює зміст у певній послідовності, називає на репродуктивному рівні жанр твору, упізнає літературний факт за описом або визначенням)

II. Середній            4     Учень (учениця) має уявлення про зміст твору, може переказати незначну його частину та з допомогою вчителя визначає основні сюжетні елементи, на репродуктивному рівні відтворює фактичний матеріал

                                 5  Учень (учениця) знає зміст твору, переказує окрему його частину, знаходить у тексті приклади відповідно до сформульованого завдання, висловлює оцінювальне судження й доводить його одним-двома аргументами, завершує відповідь простим узагальненням, дає визначення літературних термінів

                                  6 Учень (учениця) знає зміст твору, може переказати його значну частину, з допомогою вчителя виділяє головні епізоди, уміє формулювати думки, називає риси характеру літературних героїв, установлює окремі причинно-наслідкові зв'язки, дає визначення літературних термінів за прикладами

 

ІІІ. Достатній            7      Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками аналізу літературного твору за поданим учителем зразком, наводить окремі приклади з тексту

                                    8      Учень (учениця) володіє матеріалом, за зразком аналізує текст, виправляє допущені помилки, добирає докази на підтвердження висловленої думки, застосовує відомі факти, поняття для виконання стандартних навчальних завдань

                                    9                Учень (учениця) володіє матеріалом та навичками комплексного аналізу літературного твору, застосовує теорію в конкретних ситуаціях, демонструє правильне застосування матеріалу, складає порівняльні характеристики, добирає аргументи на підтвердження власних міркувань

ІV. Високий              10      Учень (учениця) володіє матеріалом і навичками комплексного аналізу літературного твору, виявляє початкові творчі здібності, самостійно оцінює літературні явища, працює з різними джерелами інформації,  

                                   11       Учень (учениця) на високому рівні володіє матеріалом, уміннями й навичками комплексного аналізу художнього твору, використовує засвоєні факти для виконання нестандартних завдань, самостійно формулює проблему й вирішує шляхи її розвязання, висловлює власні думки, самостійно оцінює явища літератури та культури, виявляючи власну позицію щодо них

                                   12        Учень(учениця) вільно володіє навиками текстуального аналізу літературного твору, виявляє особливі творчі здібності та здатність до оригінальних рішень різноманітних навчальних завдань, до перенесення набутих знань і вмінь на нестандартні ситуації, має схильність до літературної творчості.

А ЧИ ЗНАЄТЕ ВИ?

                                 Портфоліо 

Справжнім подарунком для вчителів зарубіжної літератури в цьому навчальному році став сайт «1000 журавлів». Дякую всім, хто причетний до створення такого результативного продукту! Особисто для мене найцікавіше - це новини сайту і звичайно відеоматеріали до уроків – «експрес –уроки», інтервю, кінозал, відеощоденник. А ще я в захопленні від мультимедійних посібників, віртуальних екскурсій, та готових творчих презентацій до уроків.

"1000 ЖУРАВЛІВ"


Картинки по запросу видавництво грамота

Всеукраїнська інтернет-олімпіада

 із зарубіжної літератури


Результати олімпіади з зарубіжної літератури (Осінь 2018) 11 клас (Львівська область, м.Стрий)В інтернет-олімпіаді з зарубіжної літератури (Осінь 2018) для 11 класу від освітнього проекту «На Урок» взяли участь 1005 учнів з 146 шкіл з 113 населених пунктів України.Середній результат учасників — 63 бала, середній час виконання завдань олімпіади на відмінно — 22 хвилин 57 секунд.


ЗАГАЛЬНІ РЕЗУЛЬТАТИ ОЛІМПІАДИ

11 учасників включено у рейтинг


1 Шкляров Віталій
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
2 Костів Софія
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
3 Іванів Роман
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
4 Маїк Настя
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
5 Стефанів Олександа
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
6 Юркевич Віта
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
7 Равлінко Роксолана
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
8 Бобилков Владислав
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
9 Пасимків Божена
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
10 Тиндик Лілія
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7
11 Маєр Тетяна
м.Стрий, Стрийська ЗШ І - ІІІ ступенів №7

Виїзний семінар вчителів зарубіжної літератури міста "Привіт Львове!"




"ПРОЩАВАЙ, КАЗКО!"

Всі ми родом з дитинства. Ми подорослішали, а добрий спомин маминої казки залишився назавжди. Скільки в її казках добра і ласки, ніжності радості. І нам всім своїм життям складно осягнути просту істину - мамина казка, це казка її душі і любові до своїх дітей . Ось тому 29 грудня в актовому залі школи зібрались батьки,  діти та вчителі щоб попрощатись з казкою в колі учнів 5-б класу. Чудесні костюми, цікаві ролі, розіграні сценки, дві чарівні сестрички - ведучі Карінка і Яночка створили справжню атмосферу свята, свята прощання з казкою.  

Сучасний урок зарубіжної літератури. 

Завданням зарубіжної літератури є вивчення кращих творів світового письменства, розвиток художнього смаку та навиків самостійного спілкування з творами світового мистецтва, вміння свідомо сприймати закладені в мистецтві слова духовні цінності і відстоювати їх у житті.
Сьогодні ми не знаємо жодної країни у світі, де б у систему освіти була введена подібна дисципліна.У нас же саме зарубіжна література прилучатиме учнів до фундаментальних цінностей світу сприятиме культурному входженню України у світове співтовариство.Будь-яка дисципліна, а особливо гуманітарна , повинна мати насамперед виховну спрямованість, дати учневі позитивну життєву настанову.Вивчення літератури в школі грунтується на дидактичних, літературознавчих та методичних принципах. Найважливішими з них є традиційні, яких дотримується вчитель-словесник (науковість, історизм, зв’язок навчання і виховання, доступність, спрямованість на розвиток учня, аналіз твору в єдності форми і змісту, взаємодія мистецтва і дійсності в естетичній свідомості учня, особистісний характер читацької та літературознавчої діяльності.Вчитель зарубіжної літератури повинен бути надзвичайно чутливим і здатним до перевтілення, бо щоразу він змушений відмовлятися від власного “Я” і розчинятися цілком у словесній матерії митця, чиї твори він викладає… Це знову таки стара істина : високе космополітичне мистецтво (а саме таким за змістом є предмет світової літератури) цивілізує людину, привчає її жити в широкому і відкритому світі…”Сьогодні у свідомості педагогів дедалі більше утверджується думка, що учень не науки вивчає, а за допомогою знань осягає світ і насамперед себе. Це означає, що кожний предмет ,який вивчається, має співвідноситися з цінностями самої особистості, бути спрямований на її розвиток. Тож уже не природознавчі й точні предмети, а саме гуманітарні, зокрема література, виходять на чільне місце в системі освіти. Зважаючи на це, головним вчителем стає вчитель літератури, адже йому належить виняткова роль духовного наставника молоді.Література – це вікно у світ, саме при її вивченні розкриваються багатоманітні зв’язки з національними літературами, зі світом мистецтва, з мовами , історією, іншими галузями знань про світ , людину і культуру.Вкрай необхідний зв’язок з українською літературою і культурою. Важливо показати , що цінності світової літератури , нехай створені за межами нашої країни , завжди ставали цінностями і нашої культури і надавали їй європейського характеру. Тисячами поетичних голосів українська культура відгукувалася на магістральні пошуки європейської і всієї світової літератури .У сучасній школі дуже і дуже мало предметів , які б допомагали учневі з’ясувати пекучі проблеми сучасності, самовизначитися в контексті доби , відчути свою причетність до нової культури.Тільки наш предмет, література, спроможний допомогти учневі в плані духовного самовизначення. Тож літературу чекає щаслива доля лише за умови , якщо вона не відокремиться від усього сучасного культурного життя, а розкриватиме , збагачуватиме насамперед власний гуманітарний зміст, даватиме учневі цілісне знання про світ і його самого у цьому світі.

Сьогодні ми не знаємо жодної країни у світі, де б у систему освіти була введена подібна дисципліна.У нас же саме зарубіжна література прилучатиме учнів до фундаментальних цінностей світу сприятиме культурному входженню України у світове співтовариство.Будь-яка дисципліна, а особливо гуманітарна , повинна мати насамперед виховну спрямованість, дати учневі позитивну життєву настанову.Вивчення літератури в школі грунтується на дидактичних, літературознавчих та методичних принципах. Найважливішими з них є традиційні, яких дотримується вчитель-словесник (науковість, історизм, зв’язок навчання і виховання, доступність, спрямованість на розвиток учня, аналіз твору в єдності форми і змісту, взаємодія мистецтва і дійсності в естетичній свідомості учня, особистісний характер читацької та літературознавчої діяльності.Вчитель зарубіжної літератури повинен бути надзвичайно чутливим і здатним до перевтілення, бо щоразу він змушений відмовлятися від власного “Я” і розчинятися цілком у словесній матерії митця, чиї твори він викладає… Це знову таки стара істина : високе космополітичне мистецтво (а саме таким за змістом є предмет світової літератури) цивілізує людину, привчає її жити в широкому і відкритому світі…”Сьогодні у свідомості педагогів дедалі більше утверджується думка, що учень не науки вивчає, а за допомогою знань осягає світ і насамперед себе. Це означає, що кожний предмет ,який вивчається, має співвідноситися з цінностями самої особистості, бути спрямований на її розвиток. Тож уже не природознавчі й точні предмети, а саме гуманітарні, зокрема література, виходять на чільне місце в системі освіти. Зважаючи на це, головним вчителем стає вчитель літератури, адже йому належить виняткова роль духовного наставника молоді.Література – це вікно у світ, саме при її вивченні розкриваються багатоманітні зв’язки з національними літературами, зі світом мистецтва, з мовами , історією, іншими галузями знань про світ , людину і культуру.Вкрай необхідний зв’язок з українською літературою і культурою. Важливо показати , що цінності світової літератури , нехай створені за межами нашої країни , завжди ставали цінностями і нашої культури і надавали їй європейського характеру. Тисячами поетичних голосів українська культура відгукувалася на магістральні пошуки європейської і всієї світової літератури .У сучасній школі дуже і дуже мало предметів , які б допомагали учневі з’ясувати пекучі проблеми сучасності, самовизначитися в контексті доби , відчути свою причетність до нової культури.Тільки наш предмет, література, спроможний допомогти учневі в плані духовного самовизначення. Тож літературу чекає щаслива доля лише за умови , якщо вона не відокремиться від усього сучасного культурного життя, а розкриватиме , збагачуватиме насамперед власний гуманітарний зміст, даватиме учневі цілісне знання про світ і його самого у цьому світі.

Немає коментарів:

Дописати коментар